Tengerhez magyar!

 

Jelentkezés, kapcsolat



UTAZÁSI FELTÉTELEK



ELEKTRONIKUS HÍRLEVÉL

Adriai utazás a néhai Polától – Lissa szigetéig

Biztosan induló út

A magyar tengerhajózás és a Császári és Királyi Haditengerészet emlékei nyomán

Időpont: 2016. szeptember 24 – október 2.
Utazás: 50 fős autóbusszal
Szállás: 3*** és 4**** szállodák 2 ágyas szobáiban
Ellátás: Reggeli és vacsora
Létszám: 46 fő + 1 fő szakvezető + 1 fő tudományos vendég

 


Képgaléria

FIGYELEM! AZ UTAZÁS  – FIUME KIVÉTELÉVEL – KIZÁRÓLAG A 4 ÉVVEL EZELŐTTI „ADRIA MAGYAR EMLÉKEI” PROGRAM ÁLTAL MÉG MEG NEM LÁTOGATTOTT HELYSZÍNEKET JÁRJA VÉGIG.   

Tudományos vendég: Dr. Kubassek János, a Magyar Földrajzi Múzeum igazgatója

Kossuth a Hetilap 1846. évi VIII. számában megjelent „Tengerhez magyar, el a tengerhez!” c. cikkének címe a dualizmus kori Magyarország szállóigéjévé vált. Utazásunk a felhívó szó szellemében, a magyar tengerhajózás emlékeit kutatja az Adrián: Hunyadi Mátyás flottaépítésétől – az I. Világháború végéig. Pólából (Pula) indulva a Quarnero (Kvarner) legszebb szigeteire kompolunk, majd fiumei sétáinkat követve Spalato-ból (Split) hajózunk be az Adriai-tenger közepére, a néhai Lissa (Vis) legendás erődszigetére, a Császári és Királyi Haditengerészet „szülőhelyére”. Mottónkhoz híven, folyamatosan az azúrkék Adria vize mellett, vagy annak lágy hullámain tartózkodunk. Aki úgy gondolja… 1 napra akár dalmát halásszá is változhat – vagy delfin megfigyelő expedíción vehet részt – testközelből megismerkedve az Adria élővilágával, vízrajzával.

1. nap: Pólai emlékek

tm01

Indulás reggel 6:00 órakor Budapestről, a Blaha Lujza tér buszparkolójából. További felszállási lehetőségek az M7 autópálya érintett benzinkútjainál. A határ átlépése után haladás a Zágráb – Karlovac – Rijeka útvonalon, autópályán, 2-3 óránkénti rövid pihenőkkel. Menet közben vázlatos ismertetés a magyar tengerhajózás, az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt., és a további 10 magyar tengerhajózási társaság történetéről. Betekintés a Császári és Királyi Haditengerészet históriájának legfontosabb fejezeteibe Csonkaréti Károly „Horthy Miklós hajóhada” c. munkája alapján. Megérkezés a tengerpartra Abbáziánál (Opatija), átkelés az Ucka alagúton, majd rövid továbbutazás a néhai Pólába (Pula). tm02Póla az Osztrák-Magyar Monarchia legfontosabb hadikikötője volt, utcáin, rakpartjain és öbleiben lépten-nyomon osztrák-magyar emlékeket találunk. Megérkezés után rövid séta a hatalmas Amfiteátrumnál (kívülről), majd az óváros további ókori római, illetve középkori látványosságainál: Katedrális (Salamon magyar király sírköve) – Arzenál mólók – Római Fórum – Mária templom – Osztrák-Magyar Kaszinó. Látogatás a Zerostrasse földalatti labirintus-múzeumában a K.u.k. See Flug (Tengerészeti légierő) néhai telephelyén. Közös séta a vá
ros tetejére, a Hafenkastellhez, a középkori velencei várból átalakított osztrák-magyar erődhöz. Póla fényképezése felülről, majd rövid utazás a csodaszép XIX. századi Tengerésztemplomhoz. A templom, s a körülötte lévő K.u.k. tengerészeti szolgálati lakások fotózása, majd bejelentkezés a hotelbe.

Éj Pulában

2. nap: Póla tengeri erődjei; Cherso gerincein

Korai reggeli, majd látogatás Póla Osztrák-Magyar Tengerész temetőjében. Ismerkedés a Viribus Unitis (a Császári és Királyi Hadiflotta vezérhajója) és utolsó kapitánya, Janko Vukovics életének históriájával. Látogatás Vukovics kapitány mauzóleumánál. Séta a Fort Bourguignon partvédő erőd körül. Ismerkedés a mára szinte elfeledett – de igen impozáns (!) – osztrák-magyar partvédő erődökkel a terepen. (Figyelem! Elemlámpa hozatala javasolt!)   Továbbutazás a Fort Ovine partvédő erődhöz. Kb. 1 órás séta és terepbejárás. A rendelkezésre álló időtől függően látogatás a Fort Punto Christo partvédő erődben. Átutazás az Isztria déli területein, rövid fotószünetekkel a Rasa-völgyében, illetve Plomin fjordszerű tengeröblénél. Átkompolás a déli órákban Cres (Cherso) szigetére. Utazás busszal a sziget borotvaéles, égbeszökő gerincén. Fotószünet a 639 m magas Sis csúcsa alatt, ahonnan egyszerre „két tenger látszik”, majd rövid túra a hajmeresztő panorámát nyújtó gerincen. Séta Cherso (Cres) olaszos, középkori óvárosában. A város a mediterrán oliva olaj, méz és bor előállítás nagyhírű központja évszázadok óta. Szabadidő a meseszép kikötőben, őstermelői termékvásárlási lehetőséggel. Utazás délre, menet közben a Vransko jezero tengerszem fényképezésével. Késő délutáni érkezés az ókori „Kis-Szuez”, Ossero (ma: Osor) püspöki városához. A víz alá került római kikötőromok megtekintése, majd rövid úszási lehetőség a kristálytiszta tengeri csatornában. (Figyelem! Az úszás után nincs zuhanyozási lehetőség.) Megérkezés Losinj (Lussin) szigetére, majd  utazás Mali Losinj (Lussin piccolo) városába. Lussin piccolo Trieszt és Fiume felvirágzása előtt az Adria hajógyártási és tengerészeti központjaként működött. Még ma is létezik néhai osztrák-magyar hajógyára, s szerény halászflottával (nagyszerű halpiaccal) rendelkezik. A festői öblökkel és hegyekkel körbeölelt mediterrán paradicsom valaha a Habsburgok legkedveltebb vitorlás és nyaraló központja is volt. Az esténként élettel teli, elegáns kikötői sétánya, rejtőzködő luxusvillákkal ékesített öblei, a Földközi-tenger egyik legszebb gyöngyévé emelik. Bejelentkezés luxus hotelünkbe,[1] korai vacsora. Sétalehetőség a Suncana uvala (Napfény partja) fenyvesekkel ölelt tengerparti sétányán.

[1] A helyszín szelleme jegyében és a „Vitalitás szigete” megtapasztalása érdekében is, csoportunk 3 éjszakát a 4****-os  Wellness Hotel Aurorában tölt.

Éj Mali Losinjban

3. nap: Apoxyomenos korától – Lussin grande tornyáig

Reggeli után látogatás a Cikati-öbölben. A Habsburgok néhai „magán-öblét” az 1800-as évek második felében kezdték beépíteni luxusvillákkal és hotelekkel. A Villa Carolina fotózása majd séta az ultramodern Hotel Bellevue kiépített strandján. Cikat vize alatt látogatható Európa egyetlen búvármúzeuma (úszva) Apoxyomenos, a sziget jelképévé vált klasszikus görög atléta bronzszobrának másolatával. Rövid utazás Mali Losinj óvárosába. Látogatás a fedett halpiacon, majd a kikötő sétányán, ódon házai között. Az öböl túlpartján lévő hajógyár, illetve a számtalan hajó fotózása. 1 óra szabadidő. Átutazás Veli Losinjba (Lussin grande), a máig olasz nyelvű, csodaszép kikötőbe. Az osztrák-magyar hullámtörő fotózása, séta a picinyke óvárosban, majd látogatás a velencei erődtoronyban berendezett Tengerészeti Múzeumban. Fakultatív látogatási lehetőség a Blue World Delfinkutató Központban, foglalási lehetőséggel a másnapi delfin lesek valamelyikére. Késő délutáni visszaérkezés a hotelbe. A wellness szolgáltatások élvezete, strandolás, pihenés.

Éj Mali Losinjban

4. nap: A Napfénypart hullámai; Fakultatív tengeri programok

Reggeli után három különböző programból válogathatunk:

1./ Egész napos pihenő a szállodában, a wellness szolgáltatások élvezetével. Strandolás a tengerben. Séták a több km hosszúságú tengeri sétányon, a Napfény partján.

2./ Fakultatív, 7-8 óra hosszúságú halászhajó kirándulás, aktív halászattal. Részvételi díj: 300,-Kuna/fő (Min. 20 fő résztvevő esetén.)

3./ Fakultatív , 3-4 óra hosszúságú delfin megfigyelő hajózás, 10 fős motoros csónakon, a Blue World szakembereinek vezetésével. Részvételi díj: 350,-Kuna/fő.

Közös vacsora, a látottak, átéltek értékelésével.

Éj Mali Losinjban

5. nap: Fiume, Magyarország tengeri ablaka

Reggeli után utazás a sziget északi csücskébe, majd Osornál visszaérkezés Cresre. Továbbutazás Meragba, rövid  fotó szünetekkel a legszebb pontokon. Utazás közben szemelvények a Magyar Tengermellék történeteiből az

1776 – 1918. időszakban. Igaz mesék Baross Gábor, a „vasminiszter”, illetve Fiume néhány híresebb kormányzója (Batthyány Lajos, Szapáry László, Nákó Sándor) életéből. Ismerkedés Fiume modern világvárossá fejlesztésének körülményeivel, Fried Ilona „Emlékek városa, Fiume”c. műve alapján. Bekompolás Meragnál, utazás Krk (Veglia) szigetére. Krk elhagyása az azonos nevű „fjordhídon”, utazás Rijeka (Fiume) belvárosába. Séták a máig is nagyszerű állapotban álló középületeknél: MÁV pályaudvar, Magyar Királyi Főposta, Adria Magyar Királyi Rt. Székház, Városi Színház, a budapesti mintájára épített Városháza. Látogatás a Hauszmann téren, a Baross emléktáblánál és a Deák korzón. Fényképezés a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épületénél, majd a volt K.und K. Haditengerészeti Akadémia bejáratánál. Sétánk befejezése a Magyar Kormányzói Palotánál. Rövid történet a Hajógyárról, ahol a Szt. István csatahajót és a Novarát – az utolsó ellentengernagy, Horthy Miklós cirkálóját vízre bocsátották.

Éj Rijekában

6. nap: A magyar Adria kutatás históriája (1867-1914); A Szent Korona dalmát ékkövei

Reggeli után indulás délre, Dalmácia partvidékére. Menet közben ismertető az 1867 – 1914 között lezajlott magyar Adria-kutató expedíciókról. Gonda Béla, Leidenfrost Gyula és Kövesligethy Radó tengerkutató munkásságának áttekintése. A tengerpart elhagyása Senj (Zengg) városánál, majd utazás autópályán. Mesék a középkori Magyar Királyság és a dalmát városállamok (Zára – Zadar, Tengerfehérvár – Biograd na Moru, Sebenico – Sibenik, Trau – Trogir, Spalato – Split) kapcsolatáról, különös tekintettel

Könyves Kálmán (1095-1116); I. (Nagy) Lajos (1342-1382) és Hunyadi Mátyás (1458-1490) uralkodásának időszakaira, eseményeire. Krónikák és visszaemlékezések bemutatása az 1241 évi mongol invázió (Tatárjárás) tengerparti eseményeiről  Katona Tamás „A tatárjárás emlékezete”  és B. Szabó János „A tatárjárás” c. munkái alapján. Koraesti megérkezés Trogirba (Trau), IV. Béla (1235-1270) néhai „mentsvárába”. Közös vacsora.

Este fakultatív látogatási lehetőség taxival Trogir UNESCO világörökségi védelem alatt álló óvárosában.

Éj Trogirban

7. nap: Az „Adria Máltája”: Vis

tm03

Kora reggeli utazás Split kikötőjébe. Bekompolás az Adria közepére tartó visi járatra. 3 órás hajózás az „Adria Máltája”, Vis szigetére. A buja zöld növényzettel fedett sziget 57 km távolságra fekszik a horvát partoktól (119 km-re Olaszországtól), félúton a Trieszti-öböl és az Otrantói-szoros között. Stratégiai szerepét már az ókori görögök és rómaiak is felismerték, s 1809-ben vált a Brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) adriai támaszpontjává, „Little Malta” néven. Erődjeit (Fort King George, Tower of Duke Wellington, Fort Hoste Battery) a britek építették, kocsmáit, billiárd szalonjait a brit tengerészek látogatták először. Az 1815-ös Bécsi konferencián került osztrák kezelésbe, 1866. júliusában a sziget partjainál zajlott a Lissai csata, a Császári és Királyi Hadiflotta egyik legdicsőbb győzelme, „alapító” eseménye. A néhai Lissa Ausztria-Magyarország mindentől elzárt erődszigete – és rendkívül kellemes klímája miatt, egyik legfőbb szőlő és déligyümölcs termesztő szigete volt. Kikötéskor a Brit erődök, a Fort Batarija (Osztrák-Magyar Erőd), a Prirovo (Tengerész temető-félsziget) és a városi pálmaerdő fényképezése a tenger felől. Szállodai szobáink elfoglalása, majd 3 órás séta a III. György erődhöz, illetve a Rogacsics-öböl csatahajó bunkeréhez. Korai vacsora, majd séta az óvárosban, a Kut (valaha önálló halászfalu) városrészig.

Éj Visben

8. nap: Lissa lírai szépsége; Royal Air Force ballada

tm04

Reggeli után látogatás a Lissai csata hőseinek helyreállított emlékművénél, majd nyitva tartástól függően a Batarija Erőd múzeumában. Felkapaszkodás a Velo Polje vidékére, a Royal Air Force néhai repteréhez, rövid pihenővel a Brit Légierő Emlékműnél. Menet közben fotószünetek a legfestőibb pontokon – amiből Vis szigetén igen sok akad… Továbbutazás a sziget déli oldalán, a tengerből kiemelkedő Hum majd 600 m magas gerincének panorámáival, illetve a szőlő, narancs és oliva ültetvények sora mellett. Rövid ismertetés a II. Világháborúban itt berendezett légi bázis működéséről, illetve Tito erőinek szerepéről. A Szent Miklós Bencés Kolostor, „a lissai Pannonhalma” erődjének fotózása, majd megérkezés Komizsa városába. A festői Komizsa máig működő halászfalu, érintetlen középkori belvárossal, nagyszerű stranddal. Nyitva tartástól függően látogatás a velencei toronyban berendezett Halászati Múzeumban. Pihenő a pálmákkal öveztm05ett sétány éttermeiben, kávézóiban, 1,5 órás strandolási lehetőséggel a reneszánsz stílusú, Kalózok Miasszonyunk Temploma csodaszép strandján. Késő délutáni visszautazás Vis városába. Esti szabadidő az óvárosban.

Éj Visben

9. nap: Hazautazás

Hajnali ébresztő. Csomagolt reggelink átvétele, majd 2 perces buszozás a kikötőbe. 3 órás hajózás Split kikötőjébe, búcsúzással az Adriától. Folyamatos utazás autópályán, 3 óránkénti rövid pihenőkkel, a Split – Zágráb útvonalon. Budapestre érkezés a Blaha Lujza térre, az esti órákban.

Részvételi díj 1 főre reggelivel és vacsorával 204.700,-Ft
Baleset, Betegség és Poggyászbiztosítás  köthető
Belépők 110,-Kuna
Személyenkénti kompjegyek 300,-Kuna
1 éves Magyar Földrajzi Társaság tagdíj és A Földgömb előfizetés  A részvételi díjban

 

A megadott részvételi díj 310,-Ft / EURO árfolyamig érvényes

1 ágyas felár:  139,– EUR

A részvételi díj az 1 éves Magyar Földrajzi Társaság tagdíjat és az 1 éves A Földgömb magazin előfizetés díját is tartalmazza – attól el nem választható. A Földgömb magazin előfizetés átruházható.

– Programunk során minden szigetre a buszunkkal együtt utazunk, vagyis nincs szükség poggyász pakolásra, gyalogos felszállásra a csomagokkal. (!)

– A részvételi díj az összes buszra vonatkozó komp költséget tartalmazza. A kompoknál való megjelenés és beszálló kártya igazolás átvétele minden esetben az indulás előtt min. 1 órával történik.

 (Kompjegyek: 1./ Brestova – Porozina: 20,-HRK/fő; 2./ Merag – Valbiska: 20,-HRK/fő; Split – Vis: 130,-HRK/fő/irány)

– A Visre történő hajózás során a nyílt fedélzeten is tartózkodó utasok számára meleg ruha hozatala ajánlott! (A kompon tágas fedett helyiségek találhatók, minden utas számára.)

Belépők tételes felsorolása: 1./ Zerostrasse földalatti K.u.k. légibázis – Pula; 2./K.u. k. Tengerész templom; 3./ Veli Losinj Tengerészeti Múzeum; 4./ Batarija Erőd Múzeum – Vis; 5./ Komizsa Halászati Múzeum – Vis

SZÁLLODÁK:

1./ Hotel Pula *** / Pula: www.hotel-pula.hr

2./ Wellness Hotel Aurora**** / Mali Losinj: www.losinj-hotels.com

3./ Hotel Neboder*** / Rijeka: www.jadran-hoteli.hr

4./ Jadran Hotel*** / Trogir: www.hotel-jadran.com

5./ Hotel Issa*** / Vis: www.hotelsvis.com

tm06