A Selyemúton a Világ Tetejére (Kirgizisztán – Kína)

 

Felfedező utazás a Tien-san főgerincén  és a Karakorum főúton át a Pamír lábaihoz

PROGRAMUNK KULTURÁLIS KÖRUTAZÁS A VILÁG TETEJÉRE.  HEGYMÁSZÓ TUDÁST NEM IGÉNYEL. MINDEN ÁTLAGOS EGÉSZSÉGŰ RÉSZTVEVŐNEK AJÁNLJUK – KORHATÁR NÉLKÜL.

Időpont: 2018. június 22 – július 5.

Létszám: 10 fő + 1 fő magyar kísérő + 1 fő kirgiz szakvezető
Utazás: Menetrend szerinti Turkish Airlines repülőjáratokon, a helyszínen kisbusszal
Szállás: Szállodákban, 3 éjszaka jurtákban (4 fő/jurta), 2 éjszaka kirgiz vendéglátó családoknál
Ellátás: Félpanzió (reggeli és vacsora) + 2 ebéd Kirgizisztánban

Képgaléria

 

 

A Kínát a Közel-Kelet karavánközpontjaival összekötő Selyemút legdrámaibb szépségű magashegységi szakasza a Tien-san és a Pamír nyáron járható gerincein vezetett át – összekötve a keletei és nyugati civilizációkat. Kiscsoportos utazásunk ezen az évezredes zarándokúton, Kirgizisztán hegyein keresztül (Az ország átlagos tengerszint feletti magassága 2.750 m, de 80.000 km2 terület található 3.000 m felett !) vezet a kínai Kasgár-ba, a Takla-Makán sivatag peremére. Kasgárból Földünk legmagasabban haladó nemzetközi főútján a Karakoram Higway-en jutunk el a Pamír legfestőibb hegylábaiig. Kalandjaink során a magyar keletkutatók közül Almásy György (1867-1933), Prinz Gyula (1882-1973) és Sir Stein Aurél (1862-1943) lesznek „kalauzolóink”.

1. nap: Irány Kirgizisztán

Találkozás a Liszt Ferenc reptér 2/B. terminálon reggel 08:50-kor. Elrepülés Isztambulba 10:50-kor. Átszállással továbbutazás Biskekbe 18:35-kor. Várakozás közben a török népek családjának áttekintése, a jelenleg állam-alkotó és kisebbségben élő türk népek rövid bemutatása, szemelvények segítségével. Ebéd és vacsora a repülőgépeken.

Éj a repülőn

2. nap: Biskek „A Hegyek alatti hely” vagy „Kumiszkeverő”

Megérkezés Biskek nemzetközi repülőterére hajnali 02:45-kor. Transzfer a hotelbe, majd pihenő 13:00 óráig.

A város neve a szogdiai „peshagagh – A hegyek alatti hely” vagy a türk „kumiszkeverő” kifejezésből ered… Mindkettő jogosságáról azonnal meggyőződhetünk, amint a főváros főteréről is elénk tárulnak a Kirgiz-Alatau 4.500 m magas vonulatai – vagy kóstolót tartunk a megannyi kumisz árus egyikénél.  Biskek lakosságszáma ma megközelíti az 1.000.000 főt. Az első üzbég vályog-erődöt csak 1825-ben építtette Kokand kánja, a Tien-san felé tartó karavánok védelmére. A cári csapatok 1862-ben foglalták el a vidéket, majd a Csuj-folyó termékeny völgyének megművelésére orosz telepeseket telepítettek le.

Közös városnézés: Alatau tér, Manas emlékmű – a nemzeti újjászületés szimbóluma. Látogatás a Nemzeti Múzeumban (a néprajzi és őstörténeti kiállítás megtekintése), majd a Fehér Ház (Kormányzati és parlamenti épület) környékén. Séta és vásárlási lehetőség a Selyemút kora óta fennmaradt Osh Bazárban. Közös vacsora és vodka-kóstoló.

Éj Biskekben

3. nap:  A végtelen Isszik-kul; A Manasz világa

kir01Reggeli indulás a „Mennyei hegyek szeme” az óriás Isszik-kul tó északi partjára. (A Mennyei hegyek a Tien-san hun és kínai megnevezése). Útközben fényképszünet a titokzatos, XI. századi Burana toronynál. Ismerkedés a toronynak valaha helyet adó, mára rombadőlt nagyváros, Balasagun múltjával. A torony körüli türk balbalok (kőszobrok) és középkori muszlim sírok fényképezése. Megérkezés az Isszik-kul észak-nyugati partjára Balykcsi városánál. Fotószünet Pjotr Szemjonov Tiensanszkij (1827 – 1914) a Tien-san első európai feltárója emlékművénél. A Kjünggöj -Alatau és a Terszkej („Árnyas”) – Alatau hófödte vonulatai közé ékelődött enyhén sós víztömeg a Titicaca után, a világ második legnagyobb magashegyi tava. Hossza

180 km, szélessége 60 km. Átlagos mélysége 270 m, eddig feltérképezett legmélyebb pontja 668 m (!). A lefolyástalan tó vizének só-koncentrációja a tengeri értékek 20%-a, partján több forró-vizes forrás fakad, így 1.606 m tengerszint feletti magassága ellenére sem fagy be. Az Isszik-kul több endemikus halfaj otthona, a tó teljes felülete, illetve partvidéke UNESCO bioszféra rezervátum. A történelmi idők folyamán a víz szintje több métert emelkedett. A mai partoktól nem messze számos szkíta települést „nyeltek el” a habok. Útközben ismerkedés a „Manas” – „a sztyeppék Iliásza” mondavilágával, Megérkezés Csolpon-Ata városába. Ismerkedés Csolpon, a névadó – kék szemű kirgiz szépség – meséjével, majd látogatás a városi múzeumban. A város feletti szkíta sziklarajzok fényképezése a 40 hektáros, kultikus kőmezőn, majd koraesti pihenés a tóparton, fürdőzési lehetőséggel.

Éj az Isszik-kul északi partján

4. nap: A Szong-köl égi legelői; A magyar keletkutatás hagyománya

Utazás Kocskoron keresztül az érintetlen, 3.016 m magasan lévő Szong-köl tóhoz. Útközben ismerkedés Almásy György (1867-1933)  1900.  és 1906. évi turkesztáni expedícióival, az itt készített, eredeti rajzok és fotók bemutatásával a „Vándor-utam Ázsia szívébe” című könyvéből. A Tien-san vonulatainak általános természetföldrajzi bemutatása Prinz Gyula (1882-1973) munkái segítségével. Betekintés a magyar keletkutatás hagyományába, néhány méltán nagyhírű tudós élete segítségével: Kőrösi Csoma Sándor; Vámbéry Ármin; Bálint Gábor; Zichy Jenő és Széchenyi Béla expedíciói.  Ebéd egy kirgiz családnál. „Felkapaszkodás” a Szong-köl legelőire, útközben fotószünetekkel a legszebb panorámapontokon és a legkíváncsibb jakcsordák közelében…

A Szong-köl mérete 29 X 18 km. Az átlagosan „csak” 10 m mély tó körül nagyszerű nyári legelők zöldellnek, több tucat nomád közösséggel és jurta táboraikkal. Jurtáink elfoglalása, kipakolás, s közben modern életünk magunk mögött hagyása legalább erre a kis időre…

Éj jurtában a Szong-köl partján

5. nap: Egy nap 1500 évvel ezelőtt…

Reggeli után séták, fényképezés és pihenő a csodálatos havasi legelőkön.

Napi programok:

1./ Részvételi lehetőség a ménesek és a nyájak körüli napi munkában
2./ Utazás a tó körül, sétákkal és fényképszünetekkel
3./ 3 órás lovaglás a tó körül, gyakorlati ismerkedés a hagyományos lószerszámokkal
4./ Közös nomád ebéd

Ismerkedés a lovak kiemelt szerepével a hagyományos kirgiz kultúrában, illetve a világ egyik utolsó nomád népességének mai életkörülményeivel. A kumisz receptjének megtanulása, majd kumisz és joghurt-kóstoló. Betekintés a nagyállattartó életformába, párhuzamok keresése a honfoglaló magyarság lovas-kultúrájával, Dr. Kun Péter „A szelek szárnyán” című munkája alapján. Este hagyományos kirgiz vacsora, majd éjszakába nyúló tábortűz.

Éj jurtában a Szong-köl partján

6. nap: Timúr Lenk emlékezete

kir02Utazás a Moldo-tau keleti hágóin át Narin irányába. A nap folyamán átkelés több magashegységi hágón, rövid sétákkal és fotószünetekkel a legszebb pontokon. Pihenő Narin városán, majd haladás a jég-és hómezőkkel fedett At-Bashy vonulat északi előterében a történelmi Selyemút egyik legfestőibb szakaszán. Ismerkedés az ősi karavánkereskedelem történetével, magashegységi nyomvonalával, a legfontosabb szállított termékekkel és keleti luxus-cikkekkel. Történetek Timur Lenk, a nagy hódító életéből, ismerkedés hadseregével, stratégiai lépéseivel. Timur legendás győzelmeinek (Delhi 1398, Damaszkusz 1399, Bagdad 1401, Ankara 1402) vázlatos ismertetése. Késő délutáni megérkezés a XII. századi Tash Rabat karavánszerájhoz. Jurtáink elfoglalása, majd látogatás az ősi magashegységi kőpalotában. Időjárástól és erőnktől függően séta a karavánszeráj feletti csúcsok valamelyikére.

Éj jurtában, a Tash Rabat karavánszerájnál

7. nap:  A Torugart-hágón át Kínába

Kora reggeli indulással utazás 3.500 m feletti magasságban lévő Csatir-köl tó DNy-i partján. A gleccsertejjel táplált zöldes vizű tóban az évi 9 hónapos jégtakaró következtében nem élnek halak. Mocsaras, permafrosztos partjain a vándormadarak és a nomádok nyájai osztoznak. Továbbutazás a 3.752 m Torugart-hágó-ra. Átjutás két ellenőrző ponton. Csomagjaink átpakolása a kínai buszunkba (kb. 100 m gyalogos séta), majd kínai határellenőrzés. Kína határának átlépése után utazás Kasgár városába. Útközben ismertető a 3.000 éves sivatagi nagyváros múltjáról, illetve az 1,6 millió km2 területű Újgúr Autonóm Tartomány rendkívül változatos természetföldrajzáról. Esti megérkezés Kasgárba. Időtől függően séta az óvárosban, majd közös vacsora.

Éj Kasgárban

8. nap: A Karakoram Főút csodái

kir03Reggeli indulással utazás a Kasgárt a pakisztáni Hasan Abdal Pandzsábbal összekötő, 1.300 km hosszúságú Karakoram Higway-en (kínai szakaszán G-314). A Világ 8 modern csodájának egyike, Földünk legmagasabban haladó, szilárd burkolatú nemzetközi főútja elképesztő szépségű magashegységi tájakon halad keresztül. Haladás a Gaz He folyó szurdokvölgyében a Pamír legmagasabb, keleti vonulataihoz. A Kongur Shan  7.000 m feletti vonulatainak, illetve a különleges homokoldalak fényképezése, sétákkal a legszebb pontokon. Haladás délre a Kunlun vonulatai irányában a Kis-Karaköl tóig. A modern technikai mászások koráig a Pamírt nevezték a „Világ Tetejének”. Ismertető, miért is ez a hegység minden magashegységi vonulat „köldöke”. Szállásaink elfoglalása, majd időtől – és az időjárástól függően séta a tó körül a 7.546 m magas Muztagata, (A Jéghegyatya) fényképezésével.

Éj a Kis-Karaköl tónál

9. nap: Stein Aurél nyomán Tashkorganba

Reggeli után utazás délre a Karakorum északi gerincei mentén, ismertetővel a kínai-pakisztáni határon húzódó óriáshegységről és 8.000 m feletti csúcsairól. Utunk követi Stein Aurél (1862-1943) első, 1900-1901. évi expedíciójának útvonalát, így legfontosabb „útikönyvként” a világhírű magyar régész, geográfus kutató „Homokba temetett városok” c. művész használjuk. Délutáni megérkezés az ősi Tashkorgan városába.  A 3.090 m magasságban lévő város a néhai Puli- majd Szarikol Királyságok fővárosa. A kínai birodalom legnyugatibb kőerődjét (ez a város nevének jelentése is) már Hszüan-Cang szerzetes is bemutatta a VII. században – s az ő leírásait fejtette meg, azonosította Stein. Látogatás a híres kőerődben, szabadidő a bazárban – vagy pihenő a város legjobb hotelében.

Éj Tashkorganban

10. nap: Vissza a Karakoram Highway-en

Reggeli indulással visszautazás a G-314 főút 300 km hosszú szakaszán Kasgárba. Az utazás nagyszerű alkalmat ad az egyszer már látott magashegységi természeti csodák fotózására. (A Karakoram Highway és környezete nyáron is hóba, felhőbe borulhat, így a második alkalom javítja annak esélyét, hogy napsütésben csodálhassuk meg Kína legmagasabb hegyvonulatait.) Kasgárba érkezés után látogatás az óvárosban, illetve két kiválasztott mecsetben, majd vásárlási lehetőség a bazárban. Vacsora után közös vízipipa kóstoló, pöfékeléssel – elmélkedéssel a magyar keletkutatókról.

Éj Kasgárban

11. nap: Marco Polo utazása; Feltárók a „Világ Tetején”

kir04Utazás Ulugchat városán, majd a Taktubulak-hágón keresztül a tadzsik-kirgíz határvidék felé. Jó látási viszonyok esetén a délre tornyosuló Keng Tau 6.000 m feletti jégmezőinek fotózása. Utazás közben történetek a „Világ Teteje” feltáróinak életéből. Sven Hedin (1865 – 1952), Alexej P. Fedcsenko (1844 – 1873) és Nyikolaj M. Przsevalszkij (1839 – 1888) történeteinek felelevenítése. Átkelés a kínai-kirgiz határon az Erkecs Tam állomáson.  Átpakolás kirgiz buszainkba. Utazás a Kizil-Su völgyében az A-371-es úton, a Pamír északi gerincei, az Alaj-hegység égbeszökő vonulatainak látványával. Sztorik az Ibn Szina (Avicenna)  csúcs – a néhai Lenin csúcs (7.134 m)  megmászóiról. Koraesti megérkezés Sari Tash falujába, megismerkedés házigazdáinkkal, közös vacsora. Az óriáshegy fotózása (jó látási viszonyok esetén).

Éj Sari Tashban

 

12. nap: A régmúlt lovas nomád birodalmai; Babúr birtokán

Reggeli után utazás Osh, Kirgíz-Fergána fővárosa irányába. Folyamatos utazás 2 óránkénti rövid pihenőkkel, fotószünetekkel a legszebb havasi legelőkön. Menet közben ismerkedés a régmúlt idők nagyállattartó, lovas népeinek (hunok, magyarok, kunok, mongolok) életmódbeli hasonlóságaival. Históriák és mondák a múlt lovas-íjász népeinek uralkodóiról (Attila; Avar kagánok; Álmos és leszármazottai; Kötöny; Batu kán; Özbek kán; Timur Lenk). Ismerkedés a XIII. századi Mongol- Világbirodalom kiterjedésével, berendezkedésével, Dr. Obrusánszky Borbála „A mongol népek története” című munkája alapján. Délutáni megérkezés Osh-ba. Látogatás a Selyemút Múzeumban, majd feljutás (kb. 30 perc séta lépcsőn) az UNESCO világörökségi védelem alatt álló Szulejmán-hegyre. Látogatás Babúr (1483 – 1530) házában. Ismerkedés Dzsingisz leszármazottja, Timúr Lenk ükunokája – Babúr a „Tigris”, az első Mogul császár, India ura életével. Lefelé-úton látogatás a Rabat Abdul Kán Mecsetben, a város legrégebbi épületében. Közös vacsora.

Éj Oshban

13. nap: Repülés Biskekbe

Menetrendtől függően elrepülés Biskekbe, szabadprogram és vásárlási lehetőség. Kései búcsúvacsora, a látottak megbeszélése. Éjfélkor transzfer a reptérre. Elrepülés Isztambulba 03:55-kor.

Éj a repülőn

kir05

 

14. nap: Átszállással megérkezés a Liszt Ferenc 2/B. terminálra reggel 09:50-kor.

 

Részvételi díj 679.000,-Ft 
Baleset, Betegség és Poggyászbiztosítás köthető
Repülőjegy irányár illetékkel 227.000,-Ft
Belépők és nemzeti parki illetékek A részvételi díjban 
Kínai vízum és ügyintézés 12.000,-Ft
Stornó biztosítás 1,5%
Elvárt borravaló napi 5,-USD
Alkalmankénti fakultatív lovagolás: 15,-EUR/fő
1 ágyas felár: 135.000,-Ft