Adriai Odüsszeia – (Nagy Kékség 2)

 

Jelentkezés, kapcsolat



UTAZÁSI FELTÉTELEK



ELEKTRONIKUS HÍRLEVÉL

Az ókori Tragurion – Pharos – Korkyra – Ladestanos – Melita és Choasa szigeteinek szirén hangja (Trogir, Hvar, Korcula, Lastovo, Mljet, Susac)

 

JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ: 2020. június 22. (hétfő)

Időpont: 2020. szeptember 1-10.
Utazás: Új, kényelmes busszal
Szállás: Családi apartmanokban, 2**-os resorban
Ellátás: Reggeli
Létszám: 42 fő + 1 fő szakvezető
Magyar nyelvű szakvezetés Budapesttől – Budapestig

 

Visszatérünk az Adria és Dalmácia legdélebbi vizeire, s szigeteire. Kompjainkon, vitorlásainkon és hajóinkon – több mint 3.000 év görög, római, velencei és raguzai meséit, történeteit felkutatva. Odüsszeusz és Marco Polo nyomán – ismét ötvözve a hajózás és szigetfelfedező túrák legfontosabb kellékeit. Nem csak hajózás vagy a természetjárás kedvelőinek – mindenkinek, aki az AKTÍV kikapcsolódásban leli meg a pihenést, szellemi és testi feltöltődést. Ismét feltesszük az ismerősen csengő kérdéseket: Jól ismeri az Adriát? Jól ismeri annak legtisztább, tengeri életben leggazdagabb vizeit? Dalmácia legdélebbi – legzöldebb szigeteit?

Tartson velünk – vagy kísérje figyelemmel utazásunkat.

1. nap: Dél-Dalmácia antik históriája

Indulás reggel 6:00 órakor Budapestről, a Blaha Lujza térről. Utazás 2,5 óránkénti rövid pihenőkkel autópályán a Nagykanizsa – Zágráb útvonalon, Trogir városáig. Útközben rövid ízelítők, Dél-Dalmácia három különböző időszakának, három különböző történelmi korszakának mediterrán csemegéiből:

1./ Antik görög gyarmatosítás Dél-Dalmácia szigetein (Kr. e. 750 – 550 – Kr.e. 200.)

2./ Róma az ókori Adria és Dél-Dalmácia ura (Kr. e. 200 – Kr.u. 300)

3./ A Szent Korona – vagy a Velencei Köztársaság? (XI – XV. század). Szemelvények Szent László; Könyves Kálmán; III. Béla; II. András; Nagy Lajos; Hunyadi Mátyás királyok dalmáciai cselekedeteiről.

Trogir/ Tragurion / Trau városához közeledve történetek a Tatárjárás (1241-1242) idején ide menekülő IV. Béla (1235 -1270) királyról és korabeli védelmi intézkedéseiről, B. Szabó József „A tatárjárás” című műve alapján. Bejelentkezés hotelünkbe, majd pihenő. Vagy igény szerint esti fakultatív kirándulás Trau néhai szigeten álló csodálatos, és szépen kivilágított UNESCO Világörökségi védelem alatt álló óvárosába. A magyar vonatkozású emlékhelyek végiglátogatása: Fényképezés a magyarországi Treguriánus püspök és magyar kőművesei által épített székesegyháznál, ahol IV. Béla unokaöccse sírját is őrzik. Séta a Hunyadi Mátyás udvarából érkezett Giovanni Dalmata által épített paloták között, Beriszló Péter, horvát bán és veszprémi püspök szülőházához. Séta a vár falainál, majd a pálmafás kikötő luxus jacht-jainak mustrálása.

Éj Trogir mellett

2. nap: Diocletianus császár élete és kora; Hvar / Lesina – a Serenissima bástyája

Reggeli után utazás délre a tengerparton. Solin (Salona) és Split (Spalato) mellett elhaladva ismerkedés a római Dalmatia Provincia néhai viszonyaival, illetve az annak fővárosában, Salonában született Diocletianus császár (244 – 311) korával. Néhány szó Split UNESCO világörökségi védelem alatt álló óvárosáról, Diocletianus egykori hatalmas, fényűző uralkodói palotájáról. Behajózás Dvernikből – Sucurajba, Hvar-szigetére (olaszul Lesina). A 68 km hosszú, dolomitból és mészkőből álló, lándzsa alakú sziget egyetlen éles főgerint, ÉNy-i oldalán egy szokatlanul termékeny alfölddel. Illír őslakói mellé Kr.e 384-ben telepedtek be a görögök, ekkor alapították Pharos városát. Utazás közben történetek az Illír Háborúk

(Kr.e 229 – 219) idejéből, a szigeten született Demetrius Pharos Róma elleni hadjáratairól, s hogy hogyan váltak a szigetlakók római alattvalókká. Néhány sztori a Velencei Köztársaság (Serenisima República Véneta) évezredes jelenlétéről, külön tekintettel a Velencei flotta (Armada) szerepére. Az „Adria Madeirája”, a legtöbb napsütéses órával megáldott dalmát sziget természetföldrajzának áttekintése. Látogatás Jelsa (olaszul Gelsa) régi kikötőjében, majd rövid pihenő után szállásaink elfoglalása.

Éj Hvar szigetén

3. nap: Pharos UNESCO világörökségi görög chorái és a Piazza históriái

Reggeli utazás a napsütötte sziget északi szegletébe, az UNESCO világörökségi Stari Grad mező, az antik görög Pharosz város és parcellái területére. Séta a legalább 2.500 éves Stari Grad (olaszul Cittavecchia di Lesina) utcáin, majd továbbutazás a Velencei Köztársaság néhai legfontosabb adriai támaszpontjára (1278 – 1776) Hvar / olaszul Lesina csodaszép kikötővárosába. Séta a Pijaca (Piazza) Renaissance negyedében, a 300 m-nél is hosszabb, pálmákkal övezett velencei kikötőben. Ismerkedés a Velencei-Oszmán tengeri háborúk korával, amikor a Serenisima kiépítette Lesina városát és erődjét. Séta az UNESCO világörökségi erődfalaknál, az 1520-ban befejezett Szt. István pápa Katedrálishoz, majd az 1465-ben épült Ferences kolostor és Tengerész ispotály épülettömbjéhez. Lépcsőzés a Mária kapun át a XVI. századi Spanyol erődhöz. Az óváros és a nyílt tenger panorámáinak fotózása a magasból.

A Pakleni-szigetek beazonosítása, majd rázós rémtörténetek a szigetet 1571-ben kifosztó Uluz Ali algíri szaracén kalózairól és a Lepantoi csatáról, amiből a város is derekasan kivette részét. Szabadidő az óvárosban és a kikötőben, a jacht-csodák sokasága között. Koraesti visszautazás szállásainkra.

Éj Hvar szigetén

4. nap: A Neretva deltavidékén át Kalüpszó szigetére, Melitába

Reggeli után visszautazás „Hvar gerincén” Sucurajba, majd kihajózás a dverniki partokhoz. Utazás a Neretva deltavidékén, majd Neum-on (Bosznia-Hercegovina) át Ston (olaszul Stagno) városához és legendás falaihoz. Stagno a Raguzai Köztársaság (Respublica Ragusina) második legfontosabb városa volt, bőséges karsztforrásokkal, vagyont érő sólepárlókkal, védett, természetes öblökkel. 1334-ben került raguzai tulajdonba, s azonnal megkezdődött az „európai Nagy Fal” építése. A Nagy Fal 7.000 m hosszan köti össze Nagy- és Kis-Stont (!), 5 erőddel és 47 bástyával megerősítve. Megérkezés után közös séta az óvárosban, majd kb. 2 órás szabadidő keretében látogatási lehetőség a lepárló lapályokon, illetve séta a Nagy Falon – olyan távra és magasságokba, amíg kedvünk és erőnk tartja. Délutáni behajózás Mljet-szigetére (görögül Melita), Kalüpszó legendás földdarabjára, ahol a nimfa 7 éven át tartotta fogva Odüsszeuszt. A szigetre érve közös tanakodás arról – hol lehetett Ógügié, Kalüpszó szigete. A máltai, nílusi, korfui és írországi tradíciók megemlítése… s közben közös látogatás az Odüsszeusz-barlang felső peremén. Szállásaink elfoglalása koraeste.

Éj Mljet szigetén

5. nap: Dalmácia legzöldebb nemzeti parkjában

Reggeli után utazás a Mljet Nemzeti Parkba. Dél-Dalmácia legzöldebb szigetének ÉNy- felén soha nem vágták ki az erdőket. A nemzeti park élő bizonyíték arra, hogy igenis voltak – vannak csodák: Öblök, szigetek, csatornák sokasága – árnyat adó, örökzöld erdőkkel. A kristálytiszta sós “tavak” fürdésre kiválóan alkalmasak, sőt az egyik “tó” közepén, giccsesen festői módon (!) emelkedik ki a Mária Asszonyunk kolostor- sziget… persze nagyszerű úszási lehetőséggel a partján. Hajókirándulás a szigeten belüli – idilli szigetre. Úszás, pihenő, majd kihajózás. Séta a nyílt tenger fölé emelkedő gerincre, a lélegzetelállító szirtek világában. Séta és úszás a Kis-híd csatornájánál – majd Soline tó-tengerszorosánál. Strandolások a legszebb helyszíneken. Koraesti visszaérkezés a szállásra.

Éj Mlejt szigetén

 

6. nap: Saplunara aranyhomokja; Sabbioncello öreg kapitányai

Reggeli után utazás a zöld sziget szinte lakatlan, délkeleti szegletébe, Saplunara aranyhomokos strandjaihoz. Választás szerint strandolás a kiépítettebb (büfés) MS fövenyen, vagy a 2 X 1.500 m sétára lévő, érintetlen Limuni fövenyen. A tenger élvezete – fakultatív nimfa-les lehetőségekkel… Behajózás a Peljesac-félsziget felé (olaszul Sabbioncello) a kora délutáni órákban. Utazás az éles gerincek, termékeny völgyek és nagyszerű borászatok földjén át, a hajóskapitányok városába, Orebicbe. Menet közben néhány szó a méltán híres, védett Dingač borokról, fotószünettel a névadó Dingač-vonulat tengerre néző dűlőinél. Orebic (a néhai Sabbioncello) a Raguzai Köztársaság északi flotta állomása volt, több tucat nemesi rangot viselő kapitány család irányítása alatt. A befolyásos és gazdag kapitányok a világ minden pontjára eljutottak, nagyszerű villákat építve, birtokokat létrehozva a délre néző partszakaszokon. Még családi kriptáik mérete, díszítettsége is a leggazdagabb itáliai arisztokraták nyughelyeivel vetekedett, emlékük a mai napig élénken él a helyiek szívében és emlékeiben. Szállásaink elfoglalása, majd strandolási lehetőség.

Éj Orebicben

7. nap: Marco Polo szigetén; Curzola UNESCO világörökségi falai

Reggeli után közös séta (lehetőség) a legszebb kapitány villákhoz, udvarházakhoz. Délelőtti áthajózás a szomszédos Korcula szigetére. Közös séta Korcula (Curzola) velencei óvárosában, ismertetővel a kerkyrai időkről (az ókori görög betelepülés idejéből), illetve az itt született, majd a Curzolai csatában itt foglyul ejtett, világhírű utazó, Marco Polo életéről. A Hogyan is zajlott az 1298 évi Curzolai tengeri ütközet? – kérdéskör megvitatása. Látogatás a Polo család házánál, majd a Marco Polo Múzeumban. Az UNESCO világörökségi védelem alatt álló falak és bástyák megtekintése, majd rövid szabad program a történelmi óvárosban. Délután visszahajózás Orebicbe, majd délutáni strandolás szabad program.

 

Fakultatív zenés Kapitány vacsora Dusko Begovic kapitány vendéglátásában és történeteivel – az öreg sabbioncelloi kapitányok idejéből – és saját kalandok alapján.

 

Éj Orebicben

8. nap: Lagosta hívó szava

A mai napon 2 különböző program között választhatunk:

1./ Egész napos strandolás és pihenő Orebic strandjain.

vagy

2./ Egész napos fakultatív hajókirándulás és szigettúra Lastovo (olaszul Lagosta) szigetén.

Az ókori görög idők óta Ladestamosként emlegetett tengeri paradicsom valójában 46 db sziget összessége. A hullámokból 400 m fölé kiemelkedő hegyekkel, öblök és szorosok megszámlálhatatlan sokaságával, s ezeken 790 fős lakossággal. A teljes sziget, s környező vizei a Lastovo Otocje vagyis a Lastovo Természeti és Tengeri Park védelmét élvezik. Ezek az Adria életben leggazdagabb vizei, máig jelentős óriás fűrészes sügér, homár, tengeri rák, polip és egyéb halállománnyal. Hajózásunk során 2 különböző helyen úszhatunk, pipás búvárkodhatunk. Tengeri herkentyű ebéd a fedélzeten – ásványvízzel. A szigeten kikötve látogatás Pasadur (Passo d’oro) átjárójánál, illetve a tengertől rejtett Lastovo hegyi városkájában. Séta a XVI. században álomba szenderült városka utcáin, emlékezéssel a 600 éven át tartó raguzai aranyidőkre (1252-1806). Késő délutáni visszahajózás Orebicbe.

Éj Orebicben

9. nap: Túl az Óperencián…

1./ Egész napos szabadidő.

vagy

2./ Egész napos fakultatív hajókirándulás és szigettúra Sušac (olaszul Cazza) szigetén.

A sziget Palagruža (Pelagosa) mellett az Adria legtávolabbi, legeldugottabb földdarabja – „a Világ végén”. Cazza olasz halászait a II. Világháború után telepítették ki – azóta „csak” a legtávolabbra vivő egzotikus hajókirándulások célpontja. A sziget területe 4.03 km2, drámai szépségű, 100 m magasságot meghaladó függőleges sziklákkal és egy nagyszerű, természetes kikötővel. Sušac-ot minden irányból óceáni mélységű vizek övezik, csak nagyon tiszta látási viszonyok esetén látható innen bármiféle föld… Legszebb sziklája a 239 m magas Greco Grande (Nagy görög), 1878-ban épített osztrák-magyar világítótornya is egy szédítő szakadék szélén díszlik.

Az egész napos hajózás során szemelvények a Császári és Királyi Haditengerészet / k.u.k. Kriegsmarine (1786 – 1867 – 1918) múltjából, különös tekintettel annak tengeri expedícióira, illetve leghíresebb hajóira. A szigeten kikötve séta a k.u.k. világítótoronyhoz. Útközben tengeri ebéd – ásványvízzel, úszás és pipás búvárkodás. Koraesti visszaérkezés félszigetünkre. Készülődés a hazaindulásra.

Éj Orebicben

10. nap: Irány a part – majd hazautazás

Hajnali ébresztő. Csomagolt reggelink átvétele, majd kb. 20 perces buszozás Trpanj kikötőjébe. 1 órás hajózás Ploce-be, búcsúzással az Adriától, s a szárazföld köszöntésével. Folyamatos utazás autópályán, 3 óránkénti rövid pihenőkkel, a Split – Zágráb útvonalon. Budapestre érkezés a Blaha Lujza térre, a késő esti órákban.

 

Részvételi díj reggelivel 249.000,-Ft
Baleset, Betegség és Poggyászbiztosítás  köthető
Belépők (helyben fizetendő)  187,-HRK
Fakultatív programok, hajózások  170,-EUR
1 ágyas felár: 135,-EUR/fő

 

Figyelem!

Programunk során az oda- és visszaút kivétel minden nap lehetőség nyílik a tengeri strandolásra és úszásra, ezt nem tüntetjük fel külön a leírásban.

– Programunk során minden szigetre a buszunkkal együtt utazunk, vagyis nincs szükség poggyászpakolásra, csomagokkal történő gyalogos felszállásra.

– A részvételi díj az összes buszra vonatkozó komp költséget tartalmazza. A kompoknál való megjelenés és beszálló kártya igazolás átvétele minden esetben az indulás előtt min. 1 órával történik.

– A hajózások / távolsági komp utazások során a nyílt fedélzeten is tartózkodó utasok számára meleg ruha hozatala ajánlott! (A kompokon tágas fedett helyiségek találhatók, minden utas számára.)

– A részvételi díj tartalmazza a Korcula hajózást (oda-vissza), a Mljet Nemzeti Park belépőt – és a nemzeti parkban történő hajózásokat is.

Belépők tételes felsorolása: 1./ Ferences kolostor és Tengerész ispotály (Hvar): 30,-HRK, 2./ Spanyol erőd (Hvar): 30,-HRK, 3./ Stari Grad (Hvar): 40,-HRK, 4./Ston Nagy Fal: 70,-HRK, 5./ Ston sólepárlók: 17,-HRK
Fakultatív esti kapitány piknik, zenével és vacsorával: 30,-EUR
Fakultatív Lastovo hajózás és szigettúra – 1 étkezéssel a fedélzeten: 60,-EUR
Fakultatív Sušac hajózás és szigettúra – 1 étkezéssel a fedélzeten: 80,-EUR

 

SZÁLLÁSOK:

1./ Trogir (1 éj): Ivanovic family apartmants: www.apartmani-ivanovic.com

2./ Hvar-sziget (2 éj): családi apartmanokban, reggeli étteremben

3./ Mlet-sziget (2 éj): Villa Mungos: mljet.info › apartman-villa-mljet

4./ Orebic (4 éj): www.orebic-tours.hr