A Transzszibériai vasúton Irkutszkig

 

Életre szóló utazás Földünk leghosszabb vasútvonalán
Moszkvától – Szibérián át – a Bajkál partjaiig

Időpontok: 2019. június 14-25. és július 10-21. és augusztus 2-13.
Utazás: menetrend szerinti repülőjáraton és vasúton
Elhelyezés: 3-4*-os szállodákban, összkomfortos faházakban és vonaton
Ellátás: program szerint

Több mint 9.000 km hosszúságú acélpálya, ami átszeli a végtelen Szibériát, sőt az azon is túl lévő Orosz Távol-Keletet. Több évtizednyi építkezés históriája, érintetlen rengetegek és a semmi közepén emelt iparvárosok egyvelege. Őshonos szibériai népek, a cárok emlékei, Észak-Ázsia kevéssé ismert természeti szépségei. Utazásunk során Moszkvától – egészen Irkutszkig robogunk, a rohanó vasparipa ablakain kinézve két kontinens jelenetei pörögnek előttünk. Végállomásunk a Bajkál, „Az Ötödik-óceán”.  

1. nap: Budapest-Moszkva

Elutazás Budapestről Moszkvába menetrend szerinti közvetlen járattal. Megérkezés után utazás a szállodába, útközben történetek az orosz főváros múltjából.

2. nap: Moszkva legfontosabb látnivalói

Reggeli után indul autóbuszos városnézésünk, melynek során megtekintjük Oroszország fővárosának leghíresebb látnivalóit: Szófia rakpart – Megváltó Krisztus székesegyház – Novogyevicsij kolostor – Lomonoszov Egyetem. Az egyetem bejárása közben rövid pihenő, a gyönyörű panorámák fotózásával.   Városnézésünk a Vörös Téren folytatódik, majd a Vaszilij Blazsennij székesegyház megtekintésével ér véget. Felszállás vonatunkra, “berendezkedés” 4 fős hálókocsijainkban. Elindulás Kazanyba, közös csájázás, majd éj a vonaton.

3. nap: Kazány a tatárok fővárosa

transzib01

Kazány a tatárok fővárosa

Reggeli érkezés Kazányba, Tatárföld fővárosába.  Rövid visszatekintés az 1241/ 1242. évi magyarországi tatárjárás eseményeire, majd ismerkedés a tatárok mai életével. Kazány mára a középső-volgai régió fontos kulturális, oktatási, pénzügyi és gazdasági központja – sőt Oroszország egyik leggyorsabban fejlődő nagyvárosa. Szállásunk elfoglalása után városnézés: az UNESCO Világörökség védelem alatt álló Kreml részletes megtekintése. Az egyedülálló műemlék-együttes az orosz építészet 1.000 éves emlékeit őrzi, szinte érintetlenül eredeti állapotban. Látogatás az Kul Sharif mecsetnél, ismertetővel az itt élő mohamedán népesség szokásairól. Séta az eklektikus stílusú Tatár Elnöki Palotánál, majd rövid szabadidő.

Éj Kazányban

4. nap: Szvijazsszk-sziget; A Transzszibériai vasút históriája

Reggeli után fakultatív kirándulási lehetőség Rettegett Iván festői erődszigetére a Szvijazsszk-szigetre.  

Délután indulás a távoli  Jekatyerinburg irányába. Útközben vázlatos ismertető Földünk leghosszabb  (ma is bővülő) vasútjáról. Az eredetileg 9.289 km (!) hosszúságú vasútvonal 1891 – 1916 között épült, s Moszkvát kötötte össze az Orosz Távol-Kelettel. Igaz mesék az építtető cárok, III. Sándor (1881-1894) és II. Miklós (1894–1918) korából, az építkezések körülményeiről. Az utazás során a táj és az érintett települések fotózása, közös teázással.

Éj a vonaton

5. nap: Európa és Ázsia határa: Jekatyerinburg

transzib03Délelőtti érkezés Jekatyerinburgba, az uráli régió fővárosába. Az 1816-os km jelnél lévő város Európa és Ázsia határpontja.  Az Iszety partján lévő települést I. (Nagy) Péter (1682-1725) cár rendeletére alapították, az itt lévő vas feldolgozására. A mára több mint 1.300.000 lakosú város születésnapja, így vasüzemének 1723. november 28-i beüzemelésének évfordulója. A várost I. Katalin cárnő tiszteletére keresztelték mai nevére.  A városnézés során megtekintjük az Európa-Ázsia emlékművet, illetve a XVIII-XIX. században épített orosz klasszicista épületek sorát. Rövid ismertető az oroszországi forradalomról, az 1918. októberi bolsevik hatalomátvételről, illetve II. Miklós cár és családja (értelmetlen) kivégeztetéséről.

Éj Jekatyerinburgban

6. nap: Irány Szibéria!

transzib04
Reggeli után szabadidő a városban, majd transzfer a pályaudvarra és továbbutazás a messzi Novoszibirszk irányába. Indulás után rövid áttekintés Szibéria, „Az alvó ország” természetföldrajzáról. A több mint 13.000.000 km2-nyi területű (!) országrész 3 X nagyobb mint az Európai Unió teljes területe… így az áttekintés természetesen csak a legfontosabb sajátosságokat érintheti. Utazás közben rövid történetek Szibéria kozák felfedezőiről, alkalom adtán vodka-kóstoló. Azután idővel még egy…

Éj a vonaton

7. nap: Szibéria központja Novoszibirszk

Délelőtti érkezés az 1.500.000 lakosú Novoszibirszkbe, „Szibériai fővárosába”. Oroszország 3. legnagyobb városát a Transzszibériai vasút építése hívta életre, hiszen itt építették meg az Ob folyón átívelő óriás hidat, illetve a Közép-Ázsiába tartó leágazást.  A város eredeti neve Novonyikolajevszk volt (Szent Miklós, illetve az utolsó cár tiszteletére), lakosainak száma már az 1900-as évek elején is meghaladta a 80.000 főt. A II. Világháborúban több mint 50 stratégiai nagyüzemet telepítettek ide (!), majd a sztálini iparosítás éveiben megépült óriás vízierőműve is. Mára „Szibéria fővárosa” igazi világváros – a tajgában – a világ végén.

Városnézésünk során többek között megtekintjük az Ob partját, a Lenin teret, az Operaház környékét, illetve a belváros más nevezetességeit.

Éj Novoszibirszkben

8. nap: Novoszibirszkből – Krasznojarszkba

transzib05Reggeli után a városnézés folytatása: Az Akadémiai városrész felkeresése, majd szabad program a helyi piacon. Az előttünk álló útszakasz áttekintése, esti transzferrel a pályaudvarra. 4 fős hálókocsijaink elfoglalása, majd indulás Krasznojarszkba.

Éj a vonaton

9. nap: Krasznojarszk a Jenyiszej városa

Délelőtti érkezés Krasznojarszkba. A város a XIX. században a szibériai kozákság egyik központja volt, lakossága mára megközelíti az 1 milló főt.  Valaha az Orosz birodalom határvárosaként, innen indultak a felfedezők az ismeretlen Távol-Kelet felé. (Vitus Bering is itt tartózkodott 1 évig, mielőtt elindult volna alaszkai expedíciójára.) A település a világ legnagyobb vízhozamú folyamán, a Jenyiszej két oldalán terül el, fontos kikötőváros. Városnézésünk során felkeressük a Karaulnaja-hegy tetején található kis kápolnát, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a városra és környezetére. A városnézés további állomásai: Helytörténeti múzeum (Szibéria őslakosainak kiállítása; a környék flórájának és faunájának gyűjteménye) – 350. Évforduló tere – Könyörgés temploma. A városnézést követően a késő délutáni órákban továbbutazás Irkutszk irányába.

Éj a vonaton

10. nap: Irkutszk – Lisztvjanka Bajkál-tó

Irkutszkba érkezés a délelőtti órákban. A város alapjait 1661-ben fektették le, igazán fontos szerepet 1760-tól töltött be, hiszen ekkor „ért ide” a Moszkvából – Kínába vezető út. Azóta Irkutszk Szibéria kincseinek, illetve a Kínából és Japánból érkező áruk átrakó központja. A XIX. században innen kormányozták Orosz Távol-Keletet, sőt Bolsaja Zemlját, vagyis Alaszkát is. Városnézésünk során az Angara partját, III. Sándor emlékművét, az Orosz Földrajzi Társaság néhai székházát, a Néprajzi múzeumot és a Kirov teret keressük fel. Délutáni utazás Lisztvjankába, a Bajkál-tó partjára.  Megérkezés után berendezkedés összkomfortos faházainkban.

Éj Lisztvjankában 

11. nap: Bajkál – „Az Ötödik-óceán”

transzib06Ismerkedés Lisztvjanka faluval, és annak mindennapjaival. A faluból futnak ki a kiránduló- és túrahajók az „Ötödik-óceánra”. A fokozatosan növekedő Bajkál-tavat a mongol- és török népek ma is tengerként emlegetik, a helyi burjátok pedig sokszor Dalaj-Nor, vagyis szent tenger néven tisztelik. A  világ legmélyebb tava bolygónk édesvízkészletének egyötödét őrzi. Az óriástó és környezete 1996 óta UNESCO világörökségi védelem alatt áll.  Minden irányból hegyvonulatok veszik körül, kristálytiszta hullámain 27 sziget található, közülük a legnagyobb az Olhon- a sámánok szigete. A tó vize 40 m mélységig átlátszó, rendkívül jó minőségű, magas oxigén- és megdöbbentően alacsony bomló anyag tartalommal. Endemikus fajai közül legismertebb a nerpa – vagyis bajkáli fóka, Földünk egyetlen édesvízi fókafaja. Látogatás a Bajkál Múzeumban, majd szabad program és pihenő.

Éj Lisztvjankában

12.nap: Irkutszk – Budapest

A menetrend függvényében hazautazás Irkutszkból átszállással Budapestre.

Az utazás során meglátogatott UNESCO Világörökségi helyszínek:

  • Moszkvai Kreml és a Vörös tér
  • Novogyevicsij kolostor
  • Kazányi Kreml
  • Bajkál-tó (természeti)

Részvételi díj: 315.000,-Ft + repülőjegy

A részvételi díj tartalmazza:

A vonatjegyeket 4 fős hálófülkékben, étkezés nélkül, a városokban 3***-4****-os szállodákban történő elhelyezést reggelivel, a megadott programokat, a szükséges transzfereket és a magyar nyelvű idegenvezetést.

A részvételi díj nem tartalmazza:

Repülőjegy illetékkel: Budapest-Moszkva és Irkutszk-Budapest útvonalon kb. 130.000 Ft

Orosz vízumdíj: 19.000 Ft

Útlemondási biztosítás: 1,5%

Betegség-, Baleset-, Poggyászbiztosítás: köthető

Fakultatív programok:
Kreml: 8.000,-Ft
Szvijazsszk (ebéddel): 9.500,-Ft

Fakultatív 2 fős hálófülke felár a vonaton: 115.000 Ft/fő

1 ágyas felár a hotelekben: 55.000,-Ft

Étkezések helyi éttermekben: kb. 5-15 Euro/alkalom