Címlap »

 
 

SPITZBERGÁK – A Jégvilág

 

Jelentkezés, kapcsolat



UTAZÁSI FELTÉTELEK



ELEKTRONIKUS HÍRLEVÉL

Utazás a jegesmedvék birodalmában  – az Arktisz expedíciók nyomán

Időpont: 2020.  április 6 – 13.                                  
Utazás: Menetrendszerinti repülőjárattal Oslo-ba, majd onnan Longyearbyen-be
Helyszíni közlekedés: motoros- illetve kutya szánon
Szállás: 2 ágyas szobákban, a Coal Miner’s Cabin motelben
Ellátás: Reggeli és 2 alkalommal expedíciós ebéd
Létszám: 9 fő + 1 fő kísérő

Magyar szakvezetés Budapesttől – Budapestig

Képgaléria

Az északi szélesség 78° felett elterülő Spitzbergák (Svalbard) bolygónk legészakibb, állandóan lakott, speciálisan szervezett expedíciók nélkül is megközelíthető területe. A szigetvilág az „Arktisz kutatásának kapuja” – hiszen innen indult majd minden híres sarkvidéki felfedező életpályája, felfedezőútja – és változatlanul így van ez ma is.  Elég csak Nils Adolf Erik Nordenskiöld (1832 – 1901), Fridjof Nansen (1861 – 1930), vagy Roald Amundsen (1872-1928) neveit megemlítenünk. Ide jutott el 1910-ben Cholnoky Jenő (1870-1950), a magyar földrajz tudomány egyik legnagyobb alakja, hogy 4 évnyi előkészület után megjelentesse A Jégvilág című nagyszerű munkáját. Utazásunk ezen „magyar nyelvű jég enciklopédia” segítségével járja be a Spitzbergák hófehér sarki vadonját. Elérkezett az idő, hogy elinduljunk az Északi sarkvidék végtelennek tűnő jég- és hómezőin. Kényelmes, fűtött szállásunkra visszatérve – minden napot felfedezőként élhetünk meg, az éjféli nap szikrázó fényénél – Földünk legnagyobb szárazföldi ragadozói, a jegesmedvék birodalmában.  

Vegyen részt az élő természetfilmben!

AZ UTAZÁS LEGFONTOSABB CÉLJAI:

1./ Az Északi sarkvidék (Arktisz) természetföldrajzának és a sarkkutató expedíciók történetének bemutatása, Cholnoky Jenő (1870-1950)  A Jégvilág c. és a Spitzbergák földrajzi képe  c. munkái alapján
2./ A Svalbardról (Spitzbergák) induló, a szigetvilágot érintő sarkkutató expedíciók történetének feltárása
3./ A Svalbard természetföldrajzi viszonyainak tanulmányozása
4./ Fridjof Nansen (1861-1930) és Roald Amundsen (1872-1928) életének és az Arktiszon tett felfedezőútjainak részletes bemutatása
5./ Az 1872 – 1874. évi osztrák–magyar északi sarki expedíció, valamint a Ferenc József-föld felfedezése történetének bemutatása
6./ Az orosz északi sarki expedíciók történetének bemutatása
7./ A Svalbardon élő rénszarvasok, sarki rókák – és jószerencse esetén – jegesmedvék életének bemutatása, megörökítése

 1. nap: Oslo a norvég felfedezők városa

Találkozás Liszt Ferenc repülőtéren délelőtt 10:15-kor. Elrepülés Oslo-ba déli 12:00-kor. Megérkezés a norvég fővárosba 14:10-kor. Utazás különbusszal belvárosi szállodánkba (…ahol a Fram Expedíció lezárulása után Fridjof Nansen és legénysége is megpihent!). Bejelentkezés után városnézés a belvárosban.

( A rendelkezésre álló időtől függően fakultatív látogatási lehetőség a Fram Múzeumban, az „Északi sarkkutatás Mekkájában” Belépő és taxi költség: 120 + 100,-NOK)

Éj Osloban

2. nap: Svalbard – Spitzbergák, A Jégvilág

Ismerkedés az Északi- és Déli pólus meghódításában is kulcsszerepet játszó kutatóhajó történetével, Fridjof Nansen és Roald Amundsen életével. Felkészülés a 61.000 km2 területű jeges szigetvilág általános természetföldrajzából dr. Cholnoky Jenő

A Jégvilág c. és a Spitzbergák földrajzi képe c munkái alapján. Az előttünk álló napok programjának áttekintése. Menetrend szerint elrepülés Longyearbyen-be, reggel 09:55-kor. Svalbard-ra érkezés 14:00 órakor, majd rövid transzfer a szállásunkra. 16:00 órától séta, környezetünk felfedezése, a svalbardi hőmérséklet megtapasztalása.

Éj Longyearbyen mellett

 3. nap: Longyearbyen 78° 15’

Reggeli után utazás kisbusszal a Sysselmann (norvég kormányzó) hivatalához, majd a Global Seed Vault (nemzetközi vetőmag génbank) épületeihez. (Fotózás kívülről).

Az acél jegesmedve szobor fotózása a nyári, ideiglenes kikötőnél, majd elköszönés sofőrünktől a Svalbard Múzeumnál. (Programunkat innen gyalog folytatjuk.)

A múzeum rendkívül gazdag anyagának megtekintése, rövid heverészéssel az óriás ablakú olvasóterem fókabőr párnáin – térkép és könyv-vásárlási lehetőséggel. Látogatás az UNIS (Sarkvidéki Egyetem) épületszárnyaiban, helyi kísérő irányításával. Rövid szabadidő és ebéd lehetőség a város főutcáján. Látogatás a Spitsbergen Airship Múzeumban – az innen az Északi sarkra induló expedíciók anyagának megismerése. (Nils Adolf Erik Nordenskiöld 1858/1861/1864. évi Spitzbergák expedíciói; Fridjof Nansen utazásai a Spitzbergákon;  Roald Amundsen és Umberto Nobile tartózkodásai a Spitzbergákon; A Norge 1926. évi repülése a Spitzbergákról – az Északi sarkon át Alaszkába.) Séta Földünk legészakibb városának középületeinél, fotózással a világ legészakabbi postájánál, iskolájánál, tornaterménél, foci pályájánál, orvosi rendelőjénél, művelődési központjánál és üzleteinél. Bevásárlás – majd az időjárástól és erőnlétünktől függően – visszatérés a szálláshelyünkre.

Éj Longyearbyen mellett

 4. nap: Eszkimó módon élni…

sp03

Reggeli után rövid utazás a kennelekhez. Ruházatunk, felszereléseink összeállítása. (Az öltözetet és felszereléseket helyi kísérőink biztosítják.) A 6 órás, kutyaszán túra útvonalának, körülményeinek felvázolása, majd ismertető a szánhúzó kutyákról és a kutyaszán praktikákról.

A kutyaszán túra alatt megbarátkozás kutyáinkkal és az eszkimó életmód néhai körülményeivel. (Nansen és Amundsen is az eszkimók között készültek fel emberfeletti vállalkozásaikra.) A jég és hómezők néma világának gyakorlati megtapasztalása. Látogatás egy jégbarlangban, „eszkimó ebédünk” elfogyasztása egy jégkunyhóban. Néhány szó Knud Rasmussen (1879-1933) az eszkimók között töltött kalandos életéről, munkásságáról, Thulei utazás c. könyve alapján. Délutáni visszaérkezés a szállásra. Szabadidő.

Éj  Longyearbyen mellett

5. nap: 1./Motoros-szánnal a Tempelfjorden vidékére (70 km); A hó- és jégmezők világa;
vagy 2./ Motoros szánnal a keleti partvidékre, a jegesmedvék birodalmába (140 km)

Figyelem! A motoros szánokat vezető résztvevőknek érvényes gépjárművezető engedéllyel kell rendelkezniük, ezt maguknál kell tartaniuk.

1./ Reggeli a szálláson. Rövid utazás a szánközpontba. Ruházatunk, felszereléseink összeállítása. (Az öltözetet és felszereléseket helyi kísérőink biztosítják.) A kb. 5 órás, 70 km hosszúságú motoros szántúra útvonalának, körülményeinek ismertetése.  Utazás az Advendalen-völgyében, a Helvetiadalen állandóan szeles vidékére. Útközben a „porcukorba burkolózott” 900 m feletti hegyek fotózása. Rövid pihenő a Sassenfjorden fjord partján, néhány jég-formálta alakzat és jelenség beazonosítása. Expedíciós ebéd a Tempelfjorden fjord partján, a szemközti Templet plató nagyszerű látványával.  Néhány szó Svalbard emlőseiről, rénszarvas és szerencsés esetben sarki róka megfigyeléssel. Délutáni visszaindulás szállásunkra.

VAGY

2./ Reggeli után rövid utazás a szánközpontba. Ruházatunk, felszereléseink összeállítása. (Az öltözetet és felszereléseket helyi kísérőink biztosítják.) A 10 órás, 180 km hosszúságú motoros szántúra útvonalának, körülményeinek ismertetése.

8:30-kor elindulás a keleti partvidékre.

A keleti partok vizeit nem melegíti az Észak-atlanti áramlat, így ott hízik a legvastagabbra a jég. A partvonal a jegesmedvék birodalma. Az egész napos utazás során fotószünetek és rövid pihenők a legszebb pontokon, kutatással a fehér óriásmedvék után. Ismerkedés az 1872 – 1874. évi osztrák–magyar északi sarki expedíció, valamint a Ferenc József-föld felfedezésének történetével. A Zichy-föld szigeteinek bemutatása. Expedíciós ebéd 13:00 óra körül. A Svalbard élővilágának áttekintése. Visszaúton fényképszünetek a legszebb panoráma pontokon.

Éj Longyearbyen mellett

 6. nap: Az Arktisz orosz felfedezői

9:00 Indulás egész napos hajózásunkra Pyramiden-be, az 5 – vagy 6 lakosú orosz bányavárosba. Hajózás a Sassenfjorden fjord, majd a Billefjorden fagyos vizein. Útközben ismertető a legfontosabb orosz Arktisz expedíciókról: Styepan Oszipovics Makarov admirális munkássága és az SS Yermak jégtörő 1899. évi útja a Spitzbergák északi vizein; Az Orosz Birodalmi Haditengerészet jégtörői – a Taymir és Vaygacs jégtörők utazásai; Eduard Gustav von Toll 1900-1901. évi északi sarki expedíciója; Georgij Jakovlevics Sedov expedíciója a Novaja Zemlján; Borisz Andrejevics Vilkickij 1913. évi felfedező útja a Szevernaja Zemlján. Sült (bálna)hús piknik a fedélzeten, jégsalátával, forró italokkal.
Megérkezés után séta a városban helyi orosz vezetőnk segítségével, melegedéssel a város egyetlen, de igen jó választékú kocsmájában. Whisky, vodka és rum kóstolgatási lehetőség. (Figyelem! A kikötés a jégviszonyok függvénye. Ha a jégpáncél túlzottan vastag – a hajó nem közelítheti meg Pyramiden kikötőjét.) Visszahajózás Longyearbyenbe a koraesti órákban. Közös búcsúvacsora.

Éj Longyearbien mellett

7. nap: Sarkvidéki pihenő

Délelőtti pihenő vagy séta és vásárlás Longyearbyenben. Elrepülés Osloba 14:50-kor. Visszaérkezés a norvég fővárosba 19:00 órakor. Reptér melletti szállásunk elfoglalása.

Éj Osloban, a reptér mellett

 8. nap: Hazautazás

Korai reggeli, nagyon rövid transzfer a reptérre. Elrepülés Budapestre 09:10-kor. Megérkezés a Liszt Ferenc repülőtérre délelőtt 11:30 órakor.

 

Részvételi díj 1 főre:  829.000,-Ft
Baleset, Betegség és Poggyászbiztosítás: köthető
Repülőjegy irányár illetékkel: 219.000,-Ft
Stornó biztosítás 1,5%
Belépők A részvételi díjban
1 ágyas felár: 239.000,-Ft
Keleti part motoros szánozás felár 1.900,-NOK

 

Figyelem!

1./ Longyearbyen-ben meglepően jó élelmiszer választékú szupermarket működik, sőt jó-néhány étterem is található. (Az élelmiszer árak alacsonyabbak, mint Norvégiában!)

2./ Repülő menetrend: Az Oslo Longyearbyen járatokon szabad helyek száma korlátozott. Így az utazás időpontja néhány napot módosulhat (a rendelkezésre álló repjegyek függvényében).

3./ Az előlegfizetési- és fizetési feltételek a megszokottnál szigorúbbak.

4./ Hőmérséklet és öltözet: Az Észak-atlanti áramlásnak köszönhetően a hőmérséklet 20°C-val magasabb az ezen a szélességen (78°É) vártnál. Áprilisban a hőmérséklet -15 és -5°C között váltakozik. Öltözködési tanácsokat lásd a Svalbard általános információk mellékletben.